Backup på Mac – Få styr på din backup her!

At have backup på Mac er en uhyre vigtig ting! Hvis du skulle være uheldig og miste din Mac, eller hvis din harddisk vælger at stå af, vil du miste alt indhold der ligger på den, med mindre du sørger for at have backup på din Mac.

Mange har selv prøvet, eller kender folk der har mistet alle deres feriebilleder, skolearbejde, private film, og ting som er uvurderlige på deres computer, fordi harddisken er brændt af, eller computeren er blevet stjålet. Derfor skal du have backup opsat på din mac, så du til hver en tid, kan finde dine uvurderlige filer igen.

For at lave backup, vil jeg gennemgå to forskellige metoder her.

1. Metode – Time Machine

Kræver man har en ekstern harddisk som ikke bliver brugt til noget, og som ikke skal bruges til noget, udover backup på mac.

Personligt bruger jeg en lille Seagate 500GB, som kun skal tilsluttes med USB, da den er lille og let at transportere rundt.

Time Machine, er Apples sikkerheds og backup program, som er indbygget i dit operativsystem. Time Machine laver et sikkerhedskopi af din Mac hver time, i 24 timer. Derefter et kopi dagligt i en måned, og til sidst en ugentlig backup, indtil din harddisk løber tør for plads. Time Machine sørger for at lave backup af dine programmer, dit musik, dine fotos, dine dokumenter og mange andre ting.

Hvordan opsætter vi det så?

1. Til at starte med, skal vi sørge for at din harddisk er formateret rigtigt.

Åben programmet “Diskværktøj”. Du finder det under:

Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Diskværktøj

eller ved at søge efter det. Tryk “Cmd+Space”, og søg efter “Diskværktøj”.

1. Åben Diskværktøj

find-diskvaerktoj-finder

Vælg den harddisk du ønsker at formatere. Derefter skal du så vælge “Slet” oppe i menuen. Herefter skal du formatere den som Mac OS – udvidet (journaled), og sidst skal du så trykke på “Slet”.

formater-drev-til-macos-journaled

Den spørger nu om du er sikker på du vil slette, og det vil du gerne. Så er disken klar, til at du kan lave backup på mac.

2. Åben programmet Time Machine

Åben programmet “Time Machine”. Du finder det under:

Programmer -> Diskværktøj

eller ved at søge efter det. Tryk “Cmd+Space”, og søg efter “Time Machine”.

Time Machine spørger nu, om du vil bruge en tidligere disk, annullere eller gå til indstillinger. Her skal vi gå til Time Machine-indstillinger.

placering-af-sikkerhedskopier

Nu skal vi vælge, at vi gerne vil slå Time Machine til, hvilket vi gør ved at trække i bjælken over til “til”.

time-machine-til

Vælg derefter den nyformaterede disk, og tryk derefter på “Brug disk”.

Nu skal du faktisk ikke gøre så forfærdelig meget mere, før dit backup på mac er opsat. Den starter en nedtælling, og efter 2 minutter går den automatisk igang med at sikkerhedskopiere din mac, og laver backup af hele dit system.

Din Time Machine, skulle gerne så således ud, og du kan følge med i hvor langt den er.

time-machine-backup

Når den er færdig, dette kan godt tage en time eller to, begynder den herefter at lave backup på din mac, hver time. Så kan tage harddisken fra, og næste gang du vil lave backup på mac, kan du så bare sætte den til igen, og den laver automatisk en ny sikkerhedskopiering.

2. Metode – Dropbox

Dropbox kræver faktisk ingenting, da det foregår via Cloud backup, også kendt som online backup. Det er GRATIS, men man kan vælge at betale for mere plads.

Cloud backup, er noget af det bedste backup på Mac. Grunden til dette er at uanset hvad der sker med din Mac, eller med din eksterne harddisk, så vil du altid have dit data liggende et sted, hvor du ikke kan miste det igen!

Dropbox synkroniserer dine filer, så hvis du bruger flere enheder, som iMac, MacBook Pro eller Air, iPad og iPhone, så vil du altid have de samme filer alle steder, og altid kunne tilgå dem.

Lad mig komme med et eksempel, når jeg sidder og arbejder på min iMac, kan jeg ligge en fil op i Dropbox, og derefter tage min MacBook Pro frem, hente filen og arbejde videre uden problemer. Jeg kan ligeledes se filen på min iPad og iPhone. Vælger jeg at åbne filen fra min iMac eller Macbook Pro, direkte i dropbox mappen og gemmer der, så vil filen altid være synkroniseret. Det er da smart!

Men hvad gør du?

For at lave backup på mac, skal du først og fremmest have fat i Dropbox, og oprette en gratis bruger. Du kan downloade Dropbox, og lave en bruger lige her: www.dropbox.com

Når du har installeret Dropbox, skal du så åbne programmet.

Du finder det under:

Programmer -> Dropbox

eller ved at søge efter det. Tryk “Cmd+Space”, og søg efter “Dropbox”.

dropbox

Når programmet åbner, spørger Dropbox om du allerede har en bruger. Hvis du ikke har oprettet en inde på hjemmesiden, kan du oprette den her ved at udfylde nogle enkelte felter. Men vi går ud fra du har en bruger, og vælger derfor “I already have Dropbox account”

Nu kommer du ind til en log ind side, hvor du skal indtaste din e-mail og din adgangskode. Så det gør du, hvorefter du trykker på “Continue / Fortsæt”

Når du har gjort det, kommer du ind til en side, hvor du skal vælge hvilken model af Dropbox ønsker at have. Vælg den der hedder “2 GB Free” og tryk derefter “Continue / Fortsæt” igen.

opgrader-dit-dropbox

Her til sidst, skal du vælge hvilket setup du vil have. Med andre ord, om Dropbox bare skal installeres som et punkt i menuen i Finder, eller om du selv vil vælge et sted. Jeg vælger altid bare “Typical”, og vælger derefter “Install”.

dropbox-setup

Nu er Dropbox installeret, og du kan begynde at lave backup. Dropbox viser dig en lille guide, til hvordan det fungerer, og blandt andet hvordan du altid kan finde Dropbox oppe i toppen af skærmen

dropbox-stepbystep

Du kan nu komme ind i din Dropbox på nogle forskellige måder. Du kan finde den oppe i toppen og derefter trykke på “Dropbox Folder” for at åbne din mappe. Eller du kan vælge mappen i finder.

vaelg-dropbox-folder

Derudover har du altid mulighed, for at gå ind på Dropbox hjemmesiden, og logge ind og finde alle dine filer.

Backup på mac, er nu klar til brug. Du kan ligge filer over i mappen, og derefter vil du altid have dem ved dig. Det kan være billeder, film, dokumenter og mange mange andre filer.

Du har som standard 2GB plads, men kan få helt op til 20GB gratis. Hvis man linker sin profil med Facebook og Twitter giver det 125 gratis mb, og hver gang man henviser til Dropbox og få en ny bruger tilføjet, for man 500 mb gratis plads.

Har man flere hundrede GB, man ønsker at lave backup af kan man vælge at købe sig til fx 100GB plads for 9,99$ per måned, men det er helt frivilligt.

Håber du fik svar på backup på mac, og i fremtiden kan føle dig sikker.